Op luchthaven Schiphol is geen sprake van een voorkeurspositie voor KLM als het gaat om de verdeling van start- en landingsrechten.
Een klacht van prijsvechter Ryanair over de vermeende overtreding van de mededingingswet door KLM en de luchthaven werd door de Autoriteit Consument & Markt (ACM) na eigen onderzoek afgewezen.
Ryanair stelde onder meer dat de maximumcapaciteit van 500.000 vliegbewegingen per jaar mede is ingegeven om de positie van KLM te verdedigen. Daarbij zou KLM als grootste klant van Schiphol met de huidige geldende regels de groei van andere maatschappijen belemmeren. Ook omdat bij de verdeling van slots rekening wordt gehouden met historische rechten, wat vooral voor KLM gunstig uitpakt, betoogde de Ierse prijsvechter.
De ACM ging na overleg met betrokken partijen en de slotcoördinator, die over de verdeling van de start- en landingsrechten gaat, niet mee in de klacht van Ryanair. De toezichthouder wees het handhavingsverzoek af.
Lees meer over luchtvaart:
- KLM suggereert dat minder vliegen óók een optie is – en speelt zo handig in op vliegschaamte
- Dit zijn de 20 beste luchtvaartmaatschappijen ter wereld – ook KLM haalde de lijst
- 12 verschrikkelijke dingen die passagiers deden in het vliegtuig
- De 10 slechtste vliegvelden ter wereld – Eindhoven staat erbij